De digitale dialysepatiŽnt

Weblog van Cor de Leeuw, dialyseverpleegkundige 

De dialysewereld is altijd innovatief aan het werk. Het is een wereld van veel werkgroepen die allemaal hun steentje bijdragen aan een betere dialysezorg voor de patiënt, maar ook de dialyseorganisatie steeds verbeteren. De specialisatie dialyse loopt veelal voorop om nieuwe ontwikkelingen te implementeren in de zorg. Zo ook met de digitalisering, het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Ik werk op een dialysecentrum dat de digitalisering in de kinderschoenen heeft meegemaakt. Dit vergt veel energie en aandacht van de organisatie, maar ook veel aanpassingsvermogen van de artsen en dialyseverpleegkundigen. Ik moet zeggen dat het gemak de mens dient. Mooie grafieken, overdrachten zo op het scherm getoverd. Alles is leesbaar voor iedereen!

En daar zit hem nu de kneep, want sinds we met het EPD zijn begonnen is het blijkbaar niet meer leesbaar voor de patiënten. Deze conclusie van mij is natuurlijk niet waar maar bevindingen van mij bevestigen wel deze conclusie.

Wij hebben al vele decennia de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst, afgekort als de WGBO. Hierin is vastgelegd dat de patiënt een inzagerecht, en een correctierecht, heeft wat betreft zijn/haar patiëntendossier.

Toen we nog een verpleegkundig papieren dossier hadden, kreeg ik regelmatig de vraag of een patiënt het dossier kon inzien. Soms pakte de patiënt zelf al het papieren dossier om het in te zien. Dan kreeg ik wel eens opmerkingen van 'dat klopt niet helemaal, of dit is niet dialysegerelateerd, dus hoort het er niet in'. Dan moest ik praten als Brugman om de patiënt uit te leggen waarom het erin stond, dus met welk een belang of met welke interpretatie maar soms ook een terechte correctie.

Nu werk ik al zeven jaar met het EPD en ik krijg nooit meer de vraag om zijn/haar patiëntendossier in te zien. Wat is er dan in feite veranderd dat ik die vraag nooit meer krijg? Als ik namelijk patiënt zou zijn zou ik wel degelijk regelmatig mijn dossier in willen zien. Heeft dat te maken met wantrouwen? Nee, dat heeft ermee te maken dat ik de regie wil houden over mijn behandeling en de vastlegging daarvan op de voet wilt volgen. Heeft het te maken met het feit dat de zorg beter gecoördineerd wordt dankzij het EPD?  

Misschien wel en dat is een mooi resultaat van het EPD. Anderzijds het EPD staat in een computer die gevoelsmatig niet van de patiënt is, maar van het dialysecentrum en daar staan ook nog eens alle andere gegevens in van medepatiënten. Het papieren dossier was gevoelsmatig meer van de patiënt omdat dat direct inzichtelijk was, en alleen maar met zijn/haar gegevens.

Toch verklaart dit niet geheel het feit dat ik nooit meer de vraag krijg om zijn/haar dossier in te zien. Het is mogelijk dus…??!! Ik zou graag van u willen vernemen hoe u tegen dit onderwerp aankijkt. Uit patiënttevredenheidsonderzoek komt dit niet als verbeterpunt naar voren namelijk.

Gepubliceerd: zaterdag 16-02-2013 | Reacties (1)

Reageer op dit artikel

  • Grťgor Quaedvlieg, Heerlen
    18-02-2013 16:58

    Helemaal mee eens Cor!

    Ook in ons centrum is onlangs het patiŽntendossier gedigitaliseerd. In de klapper bevindt zich enkel nog het dialyseprotocol.

    Je gesprek met de nefroloog voorbereiden door de labuitslagen alvast te bekijken wordt een stukje moeilijker gemaakt.
    We kunnen natuurlijk vragen of deze uitslagen uitgeprint worden, maar vaak heb je ze dan te laat om voorbereid in overleg met je arts te gaan.

    Digitalisering snap ik, maar bied de gegevens ook spontaan aan de patiŽnten aan. Vele van hen willen zelf de vinger aan de pols kunnen houden.

Recente artikelen

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier


NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier