In de schoolbanken

Weblog van Myrthe Spijker, dialyseverpleegkundige 

Naast de opleiding in de praktijk hoort ook de theorie. Daar ben ik de afgelopen maanden ook mee van start gegaan. Eerstens stond er een informatie- en kennismakingsmiddag op de planning. Van collega’s kreeg ik de tip een hele grote stevige tas mee te nemen om al het boekwerk in te vervoeren. Dus ik naar de zolder, daar liggen nog tientallen tassen van mijn dochters die een tassentik hebben, dus ze liggen er voor het uitzoeken.

Gewapend met de grote tas rij ik op een prachtige zonnige middag naar de grote stad. Weer naar school, leuk, maar ook wel spannend! Nadat ik de klas gevonden had bleek dat iedereen er wel zo over dacht. Ik kreeg inderdaad een indrukwekkende stapel boekwerk mee. Ook had ik het “leerboek dialyseverpleegkunde” al in huis, een zwaar, dik boek van 765 pagina’s, past dat allemaal in m’n hoofd? Mijn eerste indruk van de groep is positief, het was even aftasten maar er werd gezellig gebabbeld. Iedereen was het er over eens, het worden vast hele drukke 15 maanden maar we gaan er voor!

Enkele weken later rij ik weer naar de grote stad, dit keer voor het echt, eerste schoolweek. Een week verplicht zitten lijkt me als, actieve verpleegkundige, al een klus op zich. Nou dat bleek inderdaad een klus, halverwege de middag had ik dan ook zoiets van, hallo, mogen we even een rondje om het blok of zo. Dat lag niet aan de lesstof want het is allemaal erg interessant, ik ben net een spons en slurp alles gretig op. Dat merk ik dan ook aan het eind van de dag want ik rij naar huis met een bonkende hoofdpijn, het zit vol daarboven! Tijdens het voorbereiden van de lessen voor de volgende dag val ik boven de reader al in slaap, snel naar bed, morgen weer een dag.

Aan het eind van het lesblok krijgen we een opdracht mee en er moet hard gestudeerd worden voor de eerste toets. Ik neem me voor ruim van te voren te beginnen met leren maar zoals altijd wordt het uitgesteld tot een week voor de toets, zucht, doe ik nou altijd. Ieder vrij minuutje met m'n neus in de boeken. De anatomie van de nieren, de fysiologie van de nieren, nefronen, glomerulus, pre-renaal, post-renaal, lus van Henle, vena renalis, arterie renalis, klaring, oorzaken van nierinsufficiëntie (ik struikel nu nog over het woord!) enz enz. Dan nog als kers op de taart het zuur/base evenwicht...

Daar haak ik even af, anatomie en fysiologie kan je in je hoofd stampen maar zuur/base moet je begrijpen. Na sputteren en stoeien met de lesstof zit zelfs dat er in. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat leren niet zo makkelijk meer gaat als je de 40 al lang gepasseerd bent …. Je moet echt weer leren leren! Het resultaat van het harde leren mag er wezen, mijn eerste voldoende is binnen!

Wat ga ik voor de volgende toets beter doen om minder te stressen? Ik maak voor mezelf een lijstje:

  • Eerder starten met leren, niet weer tot op het nippertje uitstellen!
  • Een kamer boven opruimen zodat het “studeerkamer” kan worden,
  • In m'n “studeerkamer” gaan leren, zodat ik niet met 1 oog TV ga kijken en met het andere naar de lesstof.

En nu maar hopen dat ik me aan mijn eigen regels ga houden.

Gepubliceerd: vrijdag 18-03-2011 | Reacties (1)

Reageer op dit artikel

  • miranda, apeldoorn
    18-03-2011 21:03

    heel veel succes gewenst met de opleiding!

Recente artikelen

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier


NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier