Franse religieuzen eensgezind positief over orgaandonatie

Door Helmi van der Helm 

NierNieuws Special door Helmi van der Helm

Moeten we toestaan dat orgaandonatie onder vrienden geregeld wordt? Is geluk genetisch bepaald? Met onder andere deze vragen, maakten de vragenstellers van de 'lekenjury' op het Derde Forum van de Bio-ethiek in Straatsburg het de specialisten bepaald niet makkelijk. En hun antwoorden werden soms zeer kritisch beoordeeld.

Een groep 'wijze mannen' uit onder meer de Franse wetenschap en de transplantatiewereld stond de specialisten bij. De 'jury' die de vragen stelde bestond uit 17 mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en achtergronden. Ook kwamen er vragen vanuit de zaal en werden via het internet vragen gesteld. De aanwezige Franse minister van Volksgezondheid, Roselyne Bachelot, beloofde de mening van de jury in het debat op dezelfde wijze in acht te nemen en te wegen als de mening van de specialisten 'uit naam van de participerende democratie'.

Geen leeftijdsgrens voor donoren
Willen wij geÔnformeerd worden over de risico's van een erfelijke ziekte? Hoe staan katholieken tegenover orgaantransplantatie in het licht van de wederopstanding? Waarom niet vooraf je inschrijven om je lichaam ter beschikking van de geneeskunde te stellen? Moeten anonieme altruÔstische donoren die tijdens hun leven een orgaan afstaan aan een onbekende, ook altijd anoniem blijven? Wat is de leeftijdsgrens voor orgaandonoren? 'Geen leeftijdsgrens,' vonden de specialisten, 'als tenminste hun organen gezond zijn.' En dat geldt dus ook voor een 80-jarige.

Nabestaanden staan in de kou
Maar een aantal juryleden vond dat de specialisten niet op al hun vragen goede antwoorden gaven. In het bijzonder hun vraag over het gebrek aan begeleiding van de nabestaanden van de gestorven donor. 'Zij blijven achter met enorme pijn en twijfels als zij het lichaam van hun dierbare terugkrijgen, nadat zijn organen eruit zijn genomen.' Didier Sicard, een van de 'wijze mannen', sprak zijn verbazing en woede uit, wetende dat een donorcodicil van geen enkele wettelijke waarde is en dat de laatste wil van overledene niet gerespecteerd wordt als de familie hiertegen in verweer gaat.

Marie, een jurylid, zou de psychologische druk willen beperken bij orgaandonatie aan een naaste. Ze zou zelf met een gewetensvraag zitten, als ze de keuze tussen een familielid en een vriend moest maken. Vanuit de zaal kwamen ook de meningen van kerkvertegenwoordigers aan bod. Zo wees Mohamed Moussaoui, hoofd van de Franse Moslimorganisatie, op het feit dat de Islam positief staat tegenover transplantatie, want 'een leven redden is de mensheid redden'. Maar wel op voorwaarde dat de principes van kosteloosheid, waardigheid van de persoon en afkomst worden gerespecteerd, dus het verbod op zaaddonatie houdt stand.

Ook andere kerkgenootschappen positief
Een andere kerkvertegenwoordiger, Claudine Grauzam, legde uit dat de Joodse religie haar mensen aanmoedigt om orgaandonor te worden, maar dat de orgaanuitneming bij een dode altijd vergezeld moet gaan van de nadrukkelijke toestemming van de donor. Voor Jean-FranÁois Collange, hoofd van de Franse Protestante Kerken van Alsace en Lorraine, en Monseigneur Christian Kratz, de nummer twee van het aartsbisdom in Straatsburg, is het belangrijk om te vermijden dat het lichaam handelswaar wordt.

Didier Sicard vraagt de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht te nemen bij veranderingen in de wet over orgaantransplantaties: het is niet alleen een technische kwestie, maar een problematiek die de dood met het leven verbindt en moet worden ingepast in het leerprogramma van de menselijke wetenschappen, zo stelde hij.

Gepubliceerd: dinsdag 23-06-2009 | Nog geen reacties

Reageer op dit artikel

    Recente artikelen

    NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
    Ons Pricaystatement vindt u hier


    NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
    Ons Pricaystatement vindt u hier