Wonderkinderen spelen de sterren van de hemel

Door Merel Dercksen 

NierNieuws Special door Merel Dercksen

De Nierstichting organiseerde op 21 september van dit jaar voor de tweede keer een benefietconcert onder de naam ‘Wonderkinderen aan ’t IJ’. In het Muziekgebouw aan 't IJ traden jonge muzikale talenten op, om geld op te halen voor kinderen met een nierziekte. NierNieuws sprak met Paul Beerkens, directeur van de Nierstichting, en eventmanager Joan Vogelland over dit concert en de betekenis ervan voor de Nierstichting. 

In samenwerking met muziektijdschrift Encore!Magazine interviewden we enkele van de ‘wonderkinderen’ die tijdens het concert optraden. In het kerstnummer van dit tijdschrift kunt u die uitgebreide interviews lezen.

Paul Beerkens: De Nierstichting is het derde gezondheidsfonds van Nederland en het haalt elk jaar heel veel geld op, maar er is ook veel geld nodig voor onderzoek en voorlichting. Er is veel concurrentie tussen goede doelen dus wat dat betreft moet je gewoon aan marketing doen. We zoeken daarom naar nieuwe vormen van fondsenwerving. Traditionele vormen om geld binnen te halen zijn de jaarlijkse collecte, mailings, locale activiteiten en erfenissen. Die traditionele manieren blijven wel bestaan, maar je ziet ook op bepaalde momenten, als mensen minder te besteden hebben, dat dat wat minder oplevert.
Een van de nieuwe manieren is een evenement als ‘Wonderkinderen aan het IJ’. Dit past bij onze wens om nieuwe vormen van fondsenwerving te vinden die een zekere consistentie hebben. Die niet eenmalig zijn, maar die je kunt voortzetten. Die je tot een traditie kunt opbouwen.

Joan Vogelland: Geen enkel evenement wat we organiseren is hetzelfde. Dit heeft toevallig met muziek te maken, maar we organiseren ook bijvoorbeeld een autorally. Vaak word je getriggerd door iets en word je op weg gezet zonder dat je alles van tevoren bedenkt. Rondom een bepaald idee ontwikkelt zich dan een evenement. In dit geval ontwikkelde zich dat rond muziek, omdat de zaal aan ons beschikbaar werd gesteld. De voormalige directeur van het Muziekgebouw aan ‘t IJ, Jan Wolff, is zelf nierpatiënt. Hij bood ons de zaal aan om daar een keer iets te doen. Naar aanleiding daarvan zijn we gaan nadenken over een evenement en is het datgene geworden zoals het er nu uitziet.

PB: Voor ons is belangrijk, dat dit concert heel sterk te maken heeft met wat je kunt bereiken in het leven als je talenten hebt. Hetzelfde doorzettingsvermogen dat de wonderkinderen tonen, hebben nierpatiënten ook vaak nodig. Dat is de belangrijkste link tussen de artiesten en de nierpatiëntjes voor wie de opbrengst uiteindelijk bedoeld is.

Bekendheid genereren
PB: Ook al werken het Muziekgebouw aan ’t IJ en de artiesten belangeloos mee aan het concert, dit soort evenementen kost toch geld. Je moet dingen aankleden, je moet publiciteit maken. Dat is op dit moment, nu de economie niet meezit, wel lastig. Maar we willen niet dat dit niet door zou kunnen gaan. Daarom zijn we steeds hard op zoek naar nieuwe sponsors om grote activiteiten te kunnen organiseren. Dat vraagt een meer commerciële instelling, meer marktgericht denken. Náást onze traditionele werkwijze dus.

Ik denk dat de Nierstichting bij het grote publiek ook bekender wordt door dit soort evenementen. Er zit veel publiciteit aan: er is een grote postercampagne in de Randstad geweest voorafgaand aan het concert, we hebben veel publiciteit in de kranten gehad. Dat is nodig om mensen naar het concert te krijgen, en tegelijkertijd vestig je daarmee weer aandacht op nierziekten en op het werk van de Nierstichting. Dus dat heeft altijd goede bijeffecten. En dit soort benefietacties spreekt de media ook meer aan dan een collecte. Als je goede concerten geeft, willen de media daar ook graag over schrijven. Maar dat staat los van wie het organiseert. Je moet dus gewoon zorgen, ook als goed doel, dat je een goed concert levert. Dat je de mensen iets bíedt.

Lees verder op de volgende pagina >>

Gepubliceerd: vrijdag 19-12-2008 | Nog geen reacties

Reageer op dit artikel

    Recente artikelen

    NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
    Ons Pricaystatement vindt u hier


    NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
    Ons Pricaystatement vindt u hier