Microbioom al bij matige nierschade anders

Door Gerard Kok

In het microbioom van patiënten met matige nierschade komen bepaalde bacteriën vaker voor dan in het microbioom van gezonde medemensen. Dit blijkt uit een recente Amerikaanse voorstudie.

Ons lichaam huisvest ongeveer 2 kilogram bacteriën, virussen en gisten, die samen het 'microbioom' worden genoemd. Het grootste gedeelte van het microbioom bevindt zich in de darmen, waar het ons helpt vezels te verwerken. De bacteriën in het microbioom zijn dus 'goede bacteriën'; ons lichaam heeft ze nodig.

Het microbioom staat de laatste jaren in de belangstelling, niet in laatste plaats van nefrologen, omdat het vermoeden bestaat dat sommige bacteriën uit het microbioom 'uremische toxines' (gifstoffen) produceren, die door mensen met nierschade onvoldoende goed kunnen worden uitgescheiden. Het onderzoek van het microbioom is erop gericht uit te vinden of de productie van deze gifstoffen bij mensen met nierschade kan worden verminderd.

De Amerikaanse pilot-studie bekeek bacterieel DNA van 20 mensen met matige nierschade, en 20 gezonde mensen. Dit bacterieel DNA haalden de onderzoekers uit het bloed; uit het laagje dat zich bij het centrifugeren van het bloed vormt tussen het plasma en de rode bloedcellen, en dat in het Engels de 'buffy coat' wordt genoemd. Dit laagje bevat vooral leukocyten en trombocyten. Uiteindelijk bleken bacteriën uit sommige stammen, klassen en families veel vaker bij de patiënten met nierschade gevonden te worden, dan bij de gezonde personen.

De gedachte achter dit onderzoek is interessant: kunnen we nierpatiënten beter behandelen door ons op het microbioom te richten? Het artikel trekt, wat dat betreft, geen sterke conclusies, naar ik aanneem omdat het om een pilot gaat om een groter onderzoek te bepleiten. Niet iedereen blijkt echter even enthousiast, er zijn ook wat sceptische geluiden op te vangen. Andere Amerikaanse onderzoekers vinden dat we nog te weinig weten van het microbioom om nu al uitspraken te doen over de relatie tussen het microbioom en het functioneren van de nieren in patiënten met nierschade.

sterren Gepubliceerd: zondag 14-04-2019
Bron: Clinical Journal of the ASN | Nog geen reacties

Leuvense test toont afstoting door antilichamen aan zonder biopt

Onderzoekers uit Leuven en enkele andere Europese centra hebben een manier gevonden om afstoting van een getransplanteerde nier waarbij antistoffen een rol spelen, te herkennen zonder dat er een biopt genomen hoeft te worden. De methode is nog niet zo ver ontwikkeld dat die direct in de praktijk ingezet kan worden.

Afstoting van een getransplanteerde nier kan op verschillende manieren plaatsvinden: langs een weg waarbij de T-cellen betrokken zijn (cellulaire afstoting), of door antilichamen. In het laatste geval maakt de ontvanger antilichamen aan die binden aan eiwitten op de donornier, waardoor het afweersysteem van de ontvanger de nier als vreemd herkent en 'onschadelijk' probeert te maken. Acute cellulaire afstoting is tegenwoordig vrij goed onder controle. Antilichaam-gemedieerde afstoting is lastiger. Om dit te herkennen is het namelijk nodig een biopt van de nier te nemen, en dat wil je niet te vaak doen. Als afstoting waarbij antilichamen een rol spelen in een vroeg stadioum herkend wordt, is dat vaak toevallig omdat het proces net op gang is gekomen als er een routinematige biopsie wordt uitgevoerd.

Onderzoek naar effect ziekte van Alport op zwangerschap »

Vrouwen met een chronische nierziekte hebben een grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap. Maar of dat ook geldt voor de ziekte van Alport is nog onbekend. Dat komt omdat men tot voor kort dacht dat alleen mannen deze zeldzame erfelijk nierziekte konden krijgen. Nu men weet dat ook vrouwen Alport kunnen hebben, willen ze op de afdeling klinische genetica van het UMC Utrecht, graag weten of zij ook een risico op complicaties tijdens de zwangerschap hebben.

Een onbestemd gevoel »

‘Je moet er niet door achteruitgaan hoor’ zegt mijn man. ‘Je bent destijds niet voor niets van de Prograft afgegaan en dan zou je dat nu weer moeten slikken? Je ben net lekker ingesteld.’ Ik zucht. We zitten in de huiskamer te relaxen en ik heb mij net hardop afgevraagd wat ik moet doen: wel of niet aan het onderzoek meedoen? Hij heeft gelijk: ik wil er niet onder hoeven ‘lijden’.