Amerikaanse wetenschappers maken podocyten uit gekweekte stamcellen

Door Gerard Kok

Onderzoekers van het Amerikaanse Wyss Institute hebben recent aangetoond dat hun methode om podocyten te produceren uit iPS-cellen, inderdaad podocyten oplevert die zich gedragen als 'echte', volgroeide podocyten in een nier. Dat betekent dat deze geproduceerde podocyten goed gebruikt kunnen worden in nefrologisch onderzoek.

De onderzoekers van het Wyss Institute, onderdeel van Harvard University, hadden enige tijd geleden al een manier gevonden om iPS-cellen door te ontwikkelen tot podocyten. Podocyten zijn voetvormige cellen die in de glomeruli in de nier regelen welke stoffen naar de voorurine gaan, en welke niet.

De iPS-cellen zijn 'induced pluripotent stem cells', 'gewone' cellen die zijn 'gereset' tot stamcellen. Deze stamcellen zijn eenvoudiger te verkrijgen dan 'echte' stamcellen, omdat die laatste maar op een paar plekken in het lichaam voorkomen, en dus lastiger te vinden zijn. Het onderzoeksteam maakte van deze iPS-cellen eerst nefron-progenitor-achtige cellen, die ze vervolgens blootstelden aan een mix van vijf soorten moleculen waarvan bekend was dat ze cruciaal zijn voor de ontwikkeling van podocyten. De procedure leek zo op het oog volwassen podocyten op te leveren, hoewel het ook de onderzoekers niet duidelijk was hoe het nou precies werkte.

De podocyten die op die manier waren geproduceerd, konden vervolgens gebruikt worden om een 'Glomerulus Chip' te maken, een plexiglazen schaalmodel van een stukje nier, ter grootte van een 9V batterij, dat net zo reageert als een glomerulus in een nier. Met zo'n chip kunnen wetenschappers eenvoudig onderzoeken hoe nieren en nierziekten zich ontwikkelen, en of behandelingen aan zouden kunnen slaan.

Er blijft natuurlijk altijd de vraag of de 'Glomerulus Chip' wel natuurgetrouw reageert, want als dat niet zo is, dan zeggen de resultaten van alle onderzoeken op de chip niet zo veel. Maar die vraag hebben de onderzoekers in het nieuwe onderzoek dus beantwoord: de podocyten die door de methode van de onderzoekers geproduceerd worden, lijken inderdaad als twee druppels water op volwassen podocyten. En dus kunnen de geproduceerde podocyten worden ingezet als een realistisch model voor podocyten in een echte nier.

sterren Gepubliceerd: donderdag 19-07-2018
Bron: Wyss Institute | Nog geen reacties

Kamervragen over financiering Nierteam aan Huis

Nierteam aan Huis, het project waarin zorgverleners informatie 'aan de keukentafel' geven over orgaandonatie en niertransplantatie bij het vinden van een levende donor, lijkt in zwaar weer te raken. Hoewel iedereen overtuigd is van het belang van Nierteam aan Huis, dreigen er financiële problemen te komen door extreem lange doorlooptijden bij de Nederlandse Zorgautoriteit. (NZa).

Een aanvraag om Nierteam aan Huis onder te brengen in het pakket van de vergoede zorg is ingediend, maar de beoordelingstermijnen zijn zo lang, dat vergoeding pas in 2021 mogelijk dreigt te worden. Daarmee komt de financiële onderbouwing van het project in gevaar.

Om dat te vroorkomen heeft Pia Dijkstra (D66) Kamervragen gesteld aan de minister van VWS, Hugo de Jonge. De vraag is vooral waarom het zo lang moet duren tot de Nierteams kunnen worden gefinancierd vanuit de reguliere zorg. Op dit moment dragen zorgverzekeraars hiervan de kosten.

De minister moet de vragen binnen zes weken beantwoorden.  Zie ook de vragen van Pia Dijkstra

Mini-niertjes in een kweekschaaltje »

Door Anne Schijvens - Een interview met onderzoeker Jitske Jansen uit het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis in Nijmegen over haar onderzoek naar organoďden. Meer achtergrondinformatie over dit onderzoek is recent gepubliceerd in het tijdschrift Pediatric Nephrology en is HIER te lezen.