Mail: redactie@niernieuws.nl | 030 - 288 9994 | NL16 TRIO 0197 707866



Reageer | Verstuur | Druk af   

Thuishemodialyse anders georganiseerd

Door Oege Kleijne 

Wie met Ronald den Otter (55) spreekt over thuishemodialyse, krijgt louter voordelen te horen. En ook zijn vrouw Ria van den Berg is enthousiast over de mogelijkheid haar levensgezel te kunnen helpen. 'We kunnen onze dag zelf indelen. Ik werk vier dagen in de week en dan dialyseert Ronald ’s avonds. Dat is voor hem geen enkel probleem.' Thuishemodialyse is al lang niet nieuw meer, maar de manier waarop het in dit geval is georganiseerd, is dat wel.

Ronald den Otter en Ria van den Berg, foto Oege Kleijne

Achter de tevredenheid van Ronald en Ria schuilt namelijk een commercieel initiatief: Gezonde Nieren. Het bedrijf waaraan Ad Paulusse (52) als directeur verbonden is, bestaat nu twee jaar en timmert hard aan de weg om een aantal diensten te realiseren. Na bijna twee jaar voorbereiden moeten nu de kosten gedekt gaan worden en is de samenwerking met het Nierdialysecentrum Midden-Nederland waar Ronald den Otter mee te maken heeft, de eerste stap op een lange weg.

Het juiste moment
'De basisgedachte achter Gezonde Nieren is het leveren van nierzorg in de juiste vorm, op het juiste moment en op de juiste plek en met lagere zorgkosten', stelt Ad. 'Bij Ronald en Ria is dat het realiseren van thuisdialyse op de manier zoals zij dat willen. Gezonde Nieren werkt daarbij nauw samen met het ziekenhuis en neemt de zorg rond de thuisdialyse uit handen. Maar dat is slechts één aspect. Het maakt deel uit van een totaalpakket. Kijken we bijvoorbeeld naar de nierzorg op het juiste moment, dan kunnen we veel winnen bij het op het juiste moment ontdekken van een nierziekte. We hebben een dashboard ontwikkeld dat met gegevens uit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) de Landelijke Transmurale Afspraken voor Chronische nierschade opvolgt voor alle patiënten in het HIS.

Vroege diagnose
'Het grote voordeel is dat nierziekten in een veel vroeger stadium ontdekt kunnen worden en de patiënt daardoor de juiste behandeling in de eerste lijn krijgt. Dan kan de behandeling eerder worden gestart en het moment van dialyseren mogelijk worden uitgesteld. Dat kan de zorgkosten – het veel duurdere dialyseren - verlagen. We zijn momenteel met een zorgverzekeraar in onderhandeling om de invoering van dit programma in de praktijken vergoed te krijgen.'

Ad Paulusse werkte tientallen jaren bij de farmaceutische industrie, waaronder langdurig als directeur van de Renal Divisie bij Baxter. Bij dit bedrijf leerde hij de nierwereld door en door kennen. Ad: 'Uit een onderzoek kwam naar voren dat er bij nierziekten niet altijd sprake was van de juiste zorg op het juiste tijdstip, in de juiste vorm en op de juiste plaats. Niet lang daarna was Gezonde Nieren geboren.'

De wensen van de patiënt
'Eigenlijk willen we met Gezonde Nieren de keuze rond de nierzorg zo veel mogelijk objectief maken en tegelijkertijd uitgaan van de wensen van de patiënt en diens mogelijkheden. Zo kwam uit het onderzoek ook naar voren dat – objectief gemeten – er meer en meer vraag ontstaat naar thuisdialyse. Ziekenhuizen willen graag aan die vraag voldoen – mits medisch verantwoord – maar weten niet altijd hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.'

Ad Paulusse, foto Oege Kleijne

'We zijn momenteel met verschillende ziekenhuizen in gesprek om te zien waar hun wensen liggen en hoe de samenwerking met Gezonde Nieren het beste gestalte kan krijgen.' Dat blijkt wel een zaak van lange adem. 'De besluitvorming bij ziekenhuizen verloopt vaak stroperig, maar anderzijds is een zorgvuldige keuze ook noodzakelijk en dan kan het soms wat langer duren.'

Dagen zelf indelen
Ronald en Ria vinden het geen probleem dat een commerciële partij betrokken is bij hun thuishemodialyse. 'Je merkt er helemaal niets van', zeggen ze. Ria is enthousiast over de mogelijkheid haar levensgezel te kunnen helpen. 'We kunnen onze dag zelf indelen. Ik werk vier dagen in de week en dan dialyseert Ronald ’s avonds. Dat is voor hem geen enkel probleem. Toen we de cursus in Amersfoort hadden gedaan en we voor het eerst samen de dialyse deden, zeiden we tegen elkaar: "We zijn helemaal vrij om onze dag in te delen, kunnen lekker eerst naar de markt, het voelt net als vakantie."' 

Ad Paulusse: 'Momenteel zijn twee nierpatiënten met hun mantelzorgers in het Meander in opleiding voor de thuisdialyse.' En dit jaar zullen – zo verwacht hij – zeker nog twee ziekenhuizen van de services van Gezonde Nieren gebruik gaan maken. Ad, kijkend op zijn smartphone: 'Maar dan vergeet ik nog dat we hopen ook veel huisartsenpraktijken van het computerprogramma te hebben voorzien, want daarvoor werven we nu mensen. Kijk maar, daarover heb ik net een sms'je ontvangen.'

sterren Gepubliceerd: maandag 05-01-2015 | Reacties (1)

Reacties

Reageer op dit artikel

  • W.Bredewold, Wageningen
    08-01-2015 19:53

    Weleens gehoord van Dianet? Na 33 jaar thuisdialyse nog steeds goede resultaten en weinig klachten. De kostenvergoeding voor water, electra en warmte zijn in orde. Is dat bij u ook zo?




Nierpatiënten en covid-19: actuele gegevens uit Europa

Voorafgaand aan de ERA-EDTA, het grootste Europese nefrologiecongres dat morgen van start gaat, vond een digitale persconferentie plaats. Met als enige thema: covid-19. De organisatie en de deelnemers voelen de effecten hiervan: het hele congres vindt virtueel plaats, in plaats van in Milaan. Maar de grootste gevolgen waren er al veel eerder: ziekenhuizen die volledig in beslag genomen werden door de zorg voor covid-19 patiënten, de onzekerheid, de vele doden. Nierpatiënten vormen een kwetsbare groep, daarom vandaag een update over wat er inmiddels bekend is over nierpatiënten en covid-19.

Lees meer »

Fresenius neemt Diapriva Amsterdam/Buitenveldert over »

Diapriva en Fresenius Medical Care (FMC) hebben op 2 juni 2020 de definitieve overeenkomst getekend waarbij dialysecentrum Diapriva in handen is gekomen van Fresenius Medical Care. 'Voor Fresenius Medical Care is deze overname een duidelijke strategische keuze', zegt Ellen Gijsbers, vicepresident Noord-centraal Europa. 'Ons doel is om optimale, kosteneffectieve en hoogwaardige zorg te leveren waarin de patiënt centraal staat.

Lees meer »

Schiet mij maar lek »

'Ben je niet bang Brenda?' Zijn vraag verrast mij. 'Bang? Waarvoor?' 'Nou, dat ik nu zo dicht bij mensen kom en dan eventueel iets mee naar huis neem.' Ik val even stil. Aan de andere kant van de lijn hoor ik het geruis van het asfalt duidelijker, nu hij even niets zegt. 'Tja… je doet wat je kunt, toch? Anderhalve meter buiten de auto, mondkapjes op in de auto, na de sessies alles laten doorluchten en desinfecteren.

Lees meer »







NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier