Mail: redactie@niernieuws.nl | 030 - 288 9994 | NL16 TRIO 0197 707866



Reageer | Verstuur | Druk af   

Spierkrampen door langdurig gebruik maagzuurremmers

Door Jeroen van Setten 

Als mensen die langdurig protonpompremmer zoals omeprazol slikken, last krijgen van spierkrampen of een verhoogde spierprikkelbaarheid (tetanie), kan er sprake zijn van een ernstig tekort aan magnesium en/of calcium. Dat meldt het Nederlands bijwerkingencentrum Lareb. Het centrum heeft hierover meer dan veertig meldingen gekregen.

Protonpompremmers zijn maagzuurremmers die worden gebruikt bij klachten over het terugvloeien van de maaginhoud in de slokdarm (refluxklachten), bij een maagzweer of als maagbeschermer bij langdurig gebruik van medicijnen die slecht zijn voor de maagwand. Veel getransplanteerden slikken protonpompremmers.

Langdurig gebruik kan, blijkt nu, leiden tot een ernstig gebrek aan magnesium. Door een tekort aan magnesium kan weer een tekort aan calcium ontstaan. Magnesium en calcium spelen een grote rol bij spiercontracties (samentrekking van spieren), waardoor bij een tekort aan deze stoffen, spierkrampen kunnen optreden.

Spierkramp kan in verschillende delen van het lichaam voorkomen, vaak in de kuiten. Maar er kan ook sprake zijn van tetanie, een syndroom dat gekenmerkt wordt door contracties van met name spieren in polsen en enkels, meestal gevolgd door krampen over het gehele lichaam.

sterren Gepubliceerd: zondag 15-09-2013 | Reacties (3)

Reacties

Reageer op dit artikel

  • KD, Zuid Holland
    29-10-2015 11:17

    Deze spierkrampen komen van B12 te kort. Maagzuur remmers remmen ook de opname van B12 en dit is ZEER gevaarlijk. Als je maagzuur remmers neemt en je hebt last van allerlei symptomen, laat dan je B12 checken.

  • Alma Senders, Eindhoven
    29-10-2015 09:26

    Ik gebruikte ook omeprazol voor een maagbreukje. Ik ben sinds kort overgestapt op Iberogast druppels, op kruidenbasis, helpt bij mij wŤl gelukkig!

  • Saskia de Vries, Gytsjerk
    10-06-2015 14:21

    Ik gebruik al zo'n 40 jaar maagzuurremmers vanwege een breukje in het middenrif. Ik heb zeer veel last van spierkrampen.Niet alleen in bene,maar ook in hals en slokdarm bijv. Zeer pijnlijk.




Hogere sterfte niertransplantatiepatiŽnten die maagzuurremmers gebruiken

Door Rosa Wouda - Een interview met arts-onderzoeker Rianne Douwes en nefroloog Stephan Bakker van het UMCG over hun onderzoek naar het verband tussen het gebruik van maagzuurremmers en sterfte na niertransplantatie.

Rianne heeft geneeskunde gestudeerd aan de universiteit van Groningen. Tijdens haar studie was ze lid van het Prometheus-Nierteam, waardoor haar interesse in wetenschappelijk onderzoek en transplantatiegeneeskunde groeide. Haar laatste coschap heeft ze gedaan op de afdeling maag-, darm- en leverziekten. Sinds ruim drie jaar werkt zij als arts-onderzoeker voor de TransplantLines studie; een grootschalig onderzoek, langlopend onder in het UMCG getransplanteerde patiŽnten, onder leiding van prof. dr. Bakker. Passend bij haar interesse in de transplantatiegeneeskunde, alsmede het maagdarmstelsel, doet zij nu onderzoek naar het gebruik van maagzuurremmers bij patiŽnten met een niertransplantatie.

Lees meer »

Verfijndere behandeling ANCA-vasculitis stap dichterbij »

Van de Late Breaking Clinical Trials die tijdens het ERA-EDTA congres gepresenteerd zijn, hebben er twee betrekking op ANCA-vasculitis. Zowel met betrekking tot het terugdringen van een actieve aanval, als het voorkomen van een terugval is in Cambridge medicijnonderzoek gedaan dat een stap in de richting zet van meer op de patiënt afgestemde behandeling. Late Breaking Clinical Trials (LBCTs) zijn, zoals de naam al zegt, klinische studies, dus uitgevoerd onder patiënten.

Lees meer »

Kunnen ouderen met minder medicatie toe?  »

Ouderen die een nieuwe nier krijgen hebben veel minder vaak een afstoting dan jonge mensen. Als ze de eerste drie maanden na de transplantatie geen afstoting hebben gehad, dan is de kans ook klein dat dat nog gaat gebeuren. Dat ouderen minder vaak een afstoting hebben komt waarschijnlijk vooral doordat hun immuunsysteem minder goed werkt. Ouderen krijgen echter doorgaans wel dezelfde hoeveelheid medicatie als jongere mensen.

Lees meer »







NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Ons Pricaystatement vindt u hier