Mail: redactie@niernieuws.nl | 030 - 288 9994 | NL16 TRIO 0197 707866



Reageer | Verstuur | Druk af   

Mijn eerste dag op de dialyseafdeling

Weblog van Myrthe Spijker, dialyseverpleegkundige 

Foto: Arnoud van Voorst

Het is nog aardedonker als ik naar mijn nieuwe werkplek rij. Heb een beetje buikpijn, aan ontbijt moet ik niet denken. Waarom? Spannende dag vandaag. The first day of the rest of my life' zei ik gisteren nog stoer tegen mijn familie, voel me nu helemaal niet stoer. Stom eigenlijk maar ik voel me een beetje als een kleine 30 jaar geleden toen ik als leerling-verpleegkundige werd voorgesteld aan de hoofdzuster. Zuster worden, sinds ik me kan herinneren, wilde ik het al. Jaren geleden was mijn dochter bezig met haar Tweety verzameling, ze spaarde alles van en met Tweety erop, mam, vroeg ze, wat spaarde jij toen je klein was? Daar hoefde ik niet over na te denken, ik spaarde 'zusterspullen'; lege medicijndoosjes, flesjes, verband, pleisters enzovoort. Eerlijk waar, ik had een laatje op mijn kamer waar ik 'mijn schatten' in bewaarde, menig pop en beer heb ik hiermee verpleegd.

Na jaren op de afdeling chirurgie gewerkt te hebben vond ik dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Waarom dialyse? Na weken snuffelen op vacaturesites kwam ik tot de ontdekking dat bijna ieder ziekenhuis in het land een vacature voor dialyseverpleegkundige en dialyseverpleegkundige in opleiding in hun lijst hadden staan. Daar moest ik meer van weten, na avonden het internet afstruinen voor informatie over dialyse wist ik het. Dit is het! Iets helemaal anders dan het lopende bandwerk van opnemen, opereren en ontslaan van een chirurgische afdeling. Meer tijd voor mijn patiŽnten, hoop ik. Kwaliteit tijd!

Op de afdeling aangekomen is mijn begeleider er nog niet, kijk maar even rond, zegt een nieuwe collega vriendelijk. Ik ga voor een dialysemachine staan, aangenaam kennis te maken denk ik. In de boeken en op internet heb ik er veel over gelezen, maar nu is het voor het echt. Mijn begeleider is inmiddels gearriveerd en samen gaan we aan de slag, kijk eerst maar gewoon mee, zegt ze. Bedreven gaat ze aan de slag, eerst de knop aan, er klinken een paar piepjes en er gaan lichtjes branden. Ze maakt een setje met lijnen open, er is een arteriŽle lijn en een veneuze lijn, legt ze uit, en dit is de nier. Arterieel is rood en veneus is blauw, tot dusver nog logisch denk ik. We beginnen met de arteriŽle kant Ö je schroeft het lijntje op de nier Ö dit is een luchtvanger Ö dan door de pomp Ö hier doorheen Ö drukmeter daar Ö en dan prik je de lijn in een zak NaCl. Nu de veneuze lijn Ö weer een luchtvanger Ö drukmeter hier Ö daar doorheen Ö en dan Ö HELP!!! Stop, piep ik, na het derde stapje was ik het al kwijt! Geeft niets hoor, zegt ze, we zijn allemaal zo begonnen, ik voel me een beetje getroost.

Mijn begeleider print het protocol 'aan en afsluiten' uit. Zo, nu moet het beter gaan denk ik, maar, wie wel eens een ziekenhuisprotocol gezien of bestudeerd heeft weet dat ze in de regel moeilijk te lezen zijn. Bij de volgende machine kijk ik mee en volg de stapjes in het protocol. Ik spreek met mezelf af dat ik het protocol mee naar huis neem om vanavond thuis de stapjes te gaan leren.

Thuis plof ik op de bank, ben versleten, mijn hoofd zit helemaal vol er kan niets meer bij. Het protocol, wat ik voornemens was te bestuderen, blijft onaangeraakt op de tafel liggen. Morgen weer een dagÖ 's Nachts droom ik van rode en blauwe slangetjesÖ

sterren Gepubliceerd: dinsdag 19-10-2010 | Reacties (10)

Reacties

Reageer op dit artikel

  • hans overtoom, Rotterdam
    23-12-2010 10:09

    Beste Myrthe,
    Dialyseverpleegkundige ben je als je je diploma hebt behaald.
    Verder wil ik je melden, dat ik deze lectuur niet kan waarderen, maar dat is uiteraard persoonlijk.
    Ik wens je wel alle goeds en heel veel succes met het behalen van je diploma en dat je maar een goede dialyseverpleegkundige gaat worden.

  • marion, hengelo gld
    12-11-2010 08:42

    Toen ik je blog las over je eerste dag in het dialysecentrum dacht ik: kop op! Je gaat het best leren.
    Maar wat even belangrijk is ( en daar gaan sommige verpleegkundigen aan voorbij omdat ze zÚ opgaan in hun werk) dat is aan de uitstraling, de vriendelijkheid en het liefdevolle begrip voor de patiŽnten.Niet dat zij dat niet zouden wžllen misschien, maar vaak denkt men er niet bij na. Een verpleegkundige komt ÚÚk uit bed , soms met het verkeerde been. Maar als dan op de afdeling de patiŽnt dat merkt , ben je verkeerd bezig. De dialyse patiŽnt is zwak en overgeleverd, en zit juist te wachten op een vriendelijk woord, een opbeurend gesprekje.
    Nu geld dat niet alleen op de dialyse afdeling maar eigenlijk overal in een ziekenhuis.

  • Wietske De Jong-Minks, Sneek
    09-11-2010 14:23

    Myrthe,eigenlijk moest ik een beetje lachen,toen ik je blog las.Tot voor kort dialyseerde ik zelf op de zgn. actieve dialyse afdeling waar je zelf de machine opbouwt als patiŽnt.Af en toe kwam er een 'nieuwe' verpleegkundige die dan ook met de machine worstelde. Maar, in alle eerlijkheid, dat heb ik ook gedaan.Op een gegeven moment had ik dezelfde ervaring als Erwin.Het maakt niet uit of je nu verpleegkundige bent of patiŽnt:als je het ťťn keer door hebt dan verleer je het nooit weer en dan lach je om deze ervaring.Zet 'em op!

  • Mike, Rotterdam
    07-11-2010 15:23

    Hoi Myrthe,

    Sprekende beschrijving van je eerste dag op de dialyseafdeling. Ik kan je "Dansen in het Zand" van Andrť Bek van harte aanbevelen. Hij beschrijft in zijn prachtige boek zeer treffend zijn eerste dag op de dialyseafdeling als patiŽnt. Best wel nuttig leesvoer voor dialyseverpleegkundigen. Veel succes in je nieuwe carriŤre!

  • Amber
    23-10-2010 10:21

    Wanneer kunnen we meelezen met de volgende dagen van Myrthe? Ik vind dit een heel interessante blog en wacht dan ook met smart op het vervolg!

  • moon, alkmaar
    20-10-2010 17:22

    Hoi Myrthe,

    Ik ben zelf op 1 september dit jaar begonnen in een dialysecentrum,maar dan als dialyseassistente en volg hiervoor een opleiding.Maar wat is jou verhaal herkenbaar mijn eerste dagen met het opbouwen van de machine was ook HELP!! dit leer ik nooit,maar echt je hebt het zo in je vingers,maar dan de rest van de machine,daar heb je echt tijd voor nodig,maar het is echt heel erg leuk vooral het contact met de patiŽnten!

  • Erwin, G-A
    20-10-2010 12:03

    Het opbouwen van een machine is minder ingewikkeld dan het lijkt.
    Na een paar keer kan je het met je ogen dicht.
    Ben zelf HDer en bouw mijn eigen HDF-online machine op.
    Ben er tegenwoordig zelfs zo goed in dat het personeel bij mij aanklopt als er problemen met andere machines zijn.

  • Jacqueline, B.
    20-10-2010 10:22

    Wat geweldig dat je dit doet Mirte !Ik ben heel benieuwd naar al je belevenissen. Ik ben zelf nierpatiŽnt en zit in de pre dialyse dus vind het heel spannend hoe het er allemaal toe gaat in een dialysecentrum.
    Heel veel succes !

  • A., B.
    19-10-2010 19:25

    Aangenaam ( (?) ik ben er nog niet helemaal uit..) verrassend en verrijkend om dialyse ook eens van die kant te mogen bekijken. Er is ook weer dat stukje her-beleven...

  • Carel, Rosmalen
    19-10-2010 16:10

    Gelukkig is er nu een compacte machine op de markt die zich op laat bouwen in minder dan twee (!) minuten.




Beterschappen start Gecombineerde Leefstijlinterventie gericht op nierpatiŽnten

Dat een gezonde leefstijl (gezonde voeding, voldoende beweging, slaap en ontspanning, stoppen met roken en alcohol matigen) belangrijk is, weten we al een tijd. Maar juist nu, tijdens deze COVID pandemie, is een gezonde leefstijl belangrijker dan ooit. De boodschap is 'Zorg goed voor jezelf. Gezond leven houdt je weerstand op peil. Je wordt minder snel ziek en bent beter beschermd tegen ziekmakende bacteriën en virussen, zoals het coronavirus. En als je toch ziek wordt, herstel je meestal sneller.' Tal van wetenschappelijke onderzoeken laten dit ook zien.

Voor wie zelf dit jaar ook een start wil maken met een gezondere leefstijl start Beterschappen met een leefstijlprogramma, de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Speciaal voor nierpatiënten met een redelijke nierfunctie (30% of hoger) die een te hoog gewicht hebben (BMI van 25 of hoger) en graag willen afvallen. Het programma duurt twee jaar en je krijgt gedurende het gehele programma advies en begeleiding bij het aanleren van een gezonde leefstijl. Onder intensieve begeleiding van leefstijlcoach-diëtist Femke en fysiotherapeut Marieke werk je aan je gezondheid.

Lees meer »

Drijvende kracht achter donorwet publiceert boek: ĎDat bepaal je zelfí »

Vandaag, 5 februari 2021 verschijnt het boek ĎDat bepaal je zelfí. Een onthullend boek over de tien jaar durende strijd voor een nieuwe Donorwet. ĎDat bepaal je zelf' is geschreven door Ed van Eeden vanuit de ervaringen van Menno Loos. Van Eeden interviewde vele betrokkenen, onder wie Pia Dijkstra, Bruno Bruins, Frank de Grave en vele anderen.

Lees meer »

Verandering van symptomen belangrijk voor start dialyse »

Wat is het beste moment om te starten met dialyseren? Over deze vraag boog Cynthia Janmaat zich in haar promotie-onderzoek. Op 25 november j.l., verdedigde ze haar proefschrift waarin ze beschrijft hoe ze dichter bij een antwoord komt. In de praktijk blijkt regelmatig dat er patiënten zijn met een heel slechte nierfunctie, die daar nog nauwelijks last van hebben. Terwijl andere patiënten met een minder slechte nierfunctie juist meer symptomen ervaren.

Lees meer »