Vetzuren onder toezicht innemen verbetert cholesterol dialysepatiënten
Door Gerard Kok
Hemodialysepatiënten die ondervoed zijn of lijden aan chronische ontstekingen hebben minder goede vooruitzichten dan patiënten zonder deze problemen. Pogingen de toestand van de eerstgenoemde patiënten te verbeteren met behulp van voedingssupplementen stranden vaak omdat de patiënt, om een verscheidenheid aan redenen, deze supplementen niet trouw inneemt. Amerikaanse diëtisten hebben nu onderzocht of 'direct geobserveerde therapie' in dit geval uitkomst kan bieden.
Direct geobserveerde therapie (Directly Observed Treatment, DOT) is onderdeel van de strategie die de Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization, WHO) aanraadt ter bestrijding van tuberculose. Het houdt in dat patiënten hun medicijnen moeten innemen in aanwezigheid van een medewerker in de gezondheidszorg, in ieder geval gedurende de eerste twee maanden van de therapie. De Amerikaanse onderzoekers voerden dit idee uit in de context van hemodialyse, met als doel de 'medicijntrouw' van de patiënten te verbeteren. Gedurende zes maanden kregen 63 hemodialysepatiënten tijdens hun dialysesessie voedingssupplementen in de vorm van vloeibare proteïne en omega-3 vetzuren, of een placebo.
Na afloop van het onderzoek was de verhouding tussen slecht en goed cholesterol in de groep die de voedingssupplementen had gekregen significant verbeterd. Daarnaast was er in die groep een kleine verbetering van albuminespiegel en de hoeveelheid C-reactief proteïne in het bloed. Volgens de onderzoekers biedt dit aanknopingspunten voor verder onderzoek.
|
Trage start nieuwe nier gevaarlijker voor ouderen
Hoe ouder de ontvanger van een postmortale nier is, hoe groter de kans dat hij het niet overleefd wanneer de nier niet meteen werkt. Jonge getransplanteerden kunnen zo'n opstartfase meestal wel overbruggen.
Er bestaat een verband tussen het vertraagd op gang komen van een pas getransplanteerde nier, en het overlijden van de getransplanteerde patiënt in de eerste maanden na transplantatie. Dr. Jagbir Gill en zijn collega's van de University of British Columbia in Vancouver hebben onderzocht hoe veel groter dat risico op overlijden wordt wanneer de nier niet meteen werkt, en of het leeftijdsafhankelijk is.
PEG als laxeermiddel kan acute nierschade veroorzaken
Hoewel het nog niet algemeen onderkend wordt, geeft ook het voorkeursmiddel bij laxeren voorafgaand aan een darmonderzoek risico op nierproblemen, schrijven Koreaanse onderzoekers. Dit middel geniet juist de voorkeur, omdat andere, eerder meer gebruikte middelen, onomkeerbare nierschade tot gevolg kunnen hebben. De onderzoekers denken wel dat de nierschade door het voorkeursmiddel meestal tijdelijk is, en vaak te voorkomen door voldoende vocht toe te dienen.
Meisjes zeggen vaker ja tegen orgaandonatie
Meisjes zijn vaker bereid na hun dood donor te zijn dan jongens: 82 procent van de 18-jarige vrouwen die hun keuze hebben vastgelegd, geeft aan na overlijden één of meerdere organen of weefsels te willen afstaan. Van de jongens uit 1994 is dat maar 72 procent. Zo is de situatie, één maand nadat minister Schippers alle jongeren uit 1994 een officieel verzoek stuurde om hun keuze aan te geven in het Donorregister.

Gepubliceerd: donderdag 29-03-2012


NierNieuws is onafhankelijk van bij de materie betrokken (semi-)commerciële en (semi-)overheidsinstelling.
Niernieuws heeft geen financiële connecties met patiënten- verenigingen of andere soortgelijke organisaties of
stichtingen.
Reageer ook op dit artikel