Dat minder zout eten beter is, daarover bestaat weinig twijfel. Overheden doen dan ook hun best hun bevolking van het belang van minder zout voedsel te overtuigen. Tot voor kort waren die overheden ook tevreden over hun campagnes, maar nu de gebruikte meetmethoden niet lijken te kloppen staat die tevredenheid op de tocht.
In een artikel in het tijdschrift van de Amerikaanse associatie van nefrologen (CJASN) schrijven onderzoekers van de Universiteit van Davis in Californië dat er geen aantoonbare vermindering van de zoutconsumptie in Engeland is te constateren, ondanks een intensieve anti-zoutcampagne van de Britse overheid.
De Britten voerden vanaf 2004 verschillende campagnes om minder zout te gaan eten. Dat gebeurde ook echt, zo bleek uit metingen van zout in urinestalen, waarover de Lancet eerder rapporteerde. Maar de Amerikaanse critici deden een metastudie van alle zoutmetingen onder 10.079 volwassenen in 52 locaties in 32 landen, en stellen nu vast dat er in feite geen trend naar een lagere zoutinname is.