Niernieuws.nl - Sinds 2008 - Onafhankelijk nieuws over nierziekten voor iedereen die daar belangstelling voor heeft   Lees voor met webReader    

Frisdrank met citroensmaak aanbevolen tegen nierstenen

Mensen die regelmatig terugkerende nierstenen hebben, zouden baat kunnen hebben bij het matig drinken van frisdrank. Zolang het lightvarianten zijn, en met een fruitsmaak. Die bevatten stoffen, die ervoor zorgen dat er minder snel stenen gevormd worden.

Het is bekend dat sommige soorten nierstenen, bijvoorbeeld calciumoxalaatstenen, minder snel gevormd worden wanneer er veel citraat aanwezig is. Citraat is de chemische vorm waarin citroenzuur opgelost in water, dus ook in het menselijk lichaam, voorkomt. In verbinding met bijvoorbeeld kalium wordt het wel gebruikt als medicijn om nierstenen te voorkomen.

Frisdranken bevatten citraat in verschillende hoeveelheden, en ook malaat, appelzuur, met een vergelijkbare werking. Tijdens een congres van de American Urological Association maakte dr. Brian Eisner, van de University of California in San Francisco de resultaten van zijn onderzoek naar frisdranken en nierstenen bekend. Eisners idee was, dat frisdranken met een hoog gehalte citraat en malaat ook zouden kunnen helpen, nierstenen te voorkomen.

Hij analyseerde vijftien populaire lightfrisdranken en bepaalde de hoeveelheid van beide stoffen hierin. Een sinaasappellimonade blijkt de hoogste gehaltes te bevatten. En ook een drank als 7-Up scoort heel goed op dit gebied. Maar de beste 'cola-achtige' frisdrank, bevat nog niet de helft van de hoeveelheid die de onderzoeker in de fruitdrank met de laagste concentraties aantrof.

Eisner: 'Het is nog niet duidelijk hoe deze producten aan hun hoge gehaltes citraat en malaat komen. Voor de drankjes met de hoogste gehaltes geldt waarschijnlijk dat het afkomstig is van toegevoegd sinaasappel- of citroensap.' De studie is alleen uitgevoerd naar lightfrisdranken. 'Hoewel er misschien reguliere frisdranken zijn met dezelfde eigenschappen, wilden we niet iets aanbevelen met veel suiker en calorieën erin,' aldus Eisner. Ook is van gewone frisdranken bekend dat die het risico op nierstenen juist verhogen.

Woordvoerder dr. Anthony Smith van de American Urological Association waarschuwt ervoor dat patiënten met terugkerende nierstenen niet ineens de hele dag door lightfrisdranken moeten gaan drinken. 'Maar patiënten die nooit frisdrank drinken, hebben misschien baat bij een matige consumptie.'

Gepubliceerd: dinsdag 28-04-2009 Bron: Journal of Urology

Tweet over dit artikel! Plaats of reageer op NuJij.nl

sterren

Reageer op dit artikel

13-08-2010
Nierstenen: Pijnlijk maar vaak te voorkomen
11-08-2010
Laagfrequente niersteenvergruizing levert winst op
28-05-2010
Friesland volgt met meer niersteenvergruizers
08-04-2010
Nog krachtiger geluidsgolf vernietigt nierstenen effectief

 Steun NierNieuws met je mobiele telefoon! | Download Poster | Read this in English


Laatste reacties
Danny Vijverman
 over Nierpatiëntjes ...
 02-09-2010
beukhof
 over Nieuw medicijn voor slome ...
 30-08-2010
Wiel
 over Relatietransplantatie Duits ...
 27-08-2010
A.
 over Relatietransplantatie Duits ...
 27-08-2010
een moeder
 over Relatietransplantatie Duits ...
 27-08-2010
Bas de Koning
 over Prijs voor onderzoek naar ...
 26-08-2010
Meestgelezen artikelen
Uw Eigen Koers of Baxters Route?
'Niet meer donoren door verandering registratiesysteem'
Bijschildklieren worden kleiner door medicijn
Amerikaanse dialysecentra verplichten bloedsensoren
Klinisch ethicus Kompanje: 'ADR werkt contraproductief'
Ciclosporine ongeschikt bij genetisch Nefrotisch Syndroom

Verder in de rubriek nierstenen
Nierstenen: Pijnlijk maar vaak te voorkomen  13-08-2010
Laagfrequente niersteenvergruizing levert winst op  11-08-2010
Friesland volgt met meer niersteenvergruizers  28-05-2010
Nog krachtiger geluidsgolf vernietigt nierstenen effectief  08-04-2010
Melamine in melk snel aantoonbaar met kleurstof  07-04-2010
Elk overgewicht geeft evenveel risico op nierstenen  02-03-2010
Prijs niersteenbehandeling wordt vrijgegeven  22-01-2010
Chronische nieraandoening voorspelbaar bij niersteenpatiënt  18-01-2010
Eerste civiele procedure rond melamineschandaal begonnen  30-11-2009
Groene thee kan nierstenen helpen voorkomen  26-11-2009
Vage buikpijn bij kinderen kan duiden op nierstenen  12-11-2009
Echogolven helpen nierstenen snel en veilig kwijt te raken  23-10-2009

Meer in deze rubriek (300 recente artikelen) >>


NierNieuws wordt gesponsord door:
NierNieuws wordt gesponsord door D-Hosting

Gratis het laatste NierNieuws in uw mailbox? Klik dan hier!

Donoren zijn nodig! Diverse T-shirts, polo's en mokken met opdruk in onze webshop.


Het is vandaag vrijdag 03-09-2010 en er zijn 22 lezers en 3499 artikelen online
Nieuws uit Nederland en België
Colofon en contactinformatie
Ontvang onze nieuwsbrief
NierNieuws voor mobiel
Links en contribuanten

NierNieuws Alerts abonnement
Niernieuws op uw eigen site
Elke ochtend NierNieuws
Diverse RSS feeds
Disclaimer
Publiceer zelf op NierNieuws
Huisregels voor bijdragen
Overnemen van artikelen
Steun NierNieuws
Persberichten
Redactieadres:
NierNieuws.nl
Texel 27
3524 AR Utrecht
redactie@niernieuws.nl
 ©2010, niernieuws.nl

Site gehost door d-hosting.nl