Foliumzuur kan niertumoren bij kinderen voorkomen

Lees voor | Reageer | Verstuur | Druk af   

Door voedingsmiddelen te verrijken met foliumzuur, neemt de kans op het ontstaan van een van de meest voorkomende vormen van nierkanker bij kinderen - Wilmstumor - af. Bovendien nemen ook primitieve neuro-ectodermale tumoren (PNET), een vorm van hersenkanker, af. Dat blijkt uit een studie van Kimberly J. Johnson, assistent professor aan de Washington Universiteit in St. Louis, en Amy Linabery, postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Minnesota.

De Amerikaanse Food and Drug Administration heeft in 1998 opdracht gegeven tot het verrijken van voedingsmiddelen met foliumzuur (vitamine B11), omdat eerdere studies aantoonden dat prenatale consumptie van foliumzuur de aanwezigheid van neurale buisdefecten bij baby's vermindert. (Bij een neuraal buisdefect gaat er iets mis met de vorming van het centrale zenuwstelsel van een ongeboren kind, waardoor onder andere een open rug of een open schedel kan ontstaan.)

Johnson vertelt: 'We ontdekten dat het aantal Wilmstumoren van 1986 tot 1997 toenam en daarna afnam. Deze afname viel precies samen met de foliumzuurverrijking van het voedsel.'

PNET nam gedurende de periode 1986 tot 1993 toe, om daarna af te nemen. Johnson: ‘Deze afname liep niet geheel gelijk met de foliumzuurverrijking van het voedsel, maar wel samen met de aanbeveling uit 1992 aan vrouwen in de vruchtbare leeftijd om dagelijks 400 microgram foliumzuur te consumeren.'

Voor de studie maakten de onderzoekers gebruik van de database van het National Cancer Institute's Surveillance, Epidemiology en End Results Program (SEER) die sinds 1973 informatie heeft verzameld over gevallen van kanker in verschillende gebieden van de VS. De studie omvatte 8.829 kinderen, van geboorte tot de leeftijd van vier, met de diagnose kanker. Johnson: 'De afname van Wilmstumoren werd ook gevonden in een kleinere studie, uitgevoerd in Ontario, Canada, waarvan de resultaten in 2011 zijn gepubliceerd. Meer onderzoek is nodig om deze resultaten te (her)bevestigen en andere verklaringen voor de afname van deze groepen tumoren uit te sluiten.'

Steeds meer nierkanker door slechte leefstijl

Ernstig overgewicht en een te hoge bloeddruk verhogen het risico op nierkanker. Bij mannen geldt dat ook nog voor te hoge bloedsuikerspiegels en te veel triglyceriden in het bloed, ontdekten onderzoekers in het Zweedse Umeå. Niet vreemd dus, dat ze over de afgelopen tien jaar ook een sterke stijging van het aantal mensen zagen dat nierkanker krijgt. En dat die stijging bij mannen ronduit explosief te noemen is.

Er zijn al vaker studies gedaan waaruit bleek dat er een verband is tussen obesitas en hoge bloeddruk, en het risico op niercelcarcinoom. In het Metabolic Syndrome en Cancer project (Me-Can) hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het verband tussen nierkanker en andere metabole waarden als glucose, cholesterol en triglyceriden in het bloed. Hiervoor verzamelden ze gegevens van 560.388 mannen en vrouwen uit Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.

Lees verder...

 

'Teveel zout in voedsel moet bij wet worden verboden'

De Nierstichting wil dat gezondheidsminister Edith Schippers meer daadkracht toont en werkelijk concrete maatregelen tegen overmatig zoutgebruik neemt. De oproep van de minister tot zelfregulering van de voedingsbranche is volgens de stichting te vrijblijvend, niet concreet en niet succesvol gebleken. De Nierstichting grijpt World Kidney Day (14 maart) aan om rond dit belangrijke gezondheidsthema de campagne Grip op zout te starten.

Lees verder...

Combinatiemedicatie niet levensverlengend bij uitgezaaide nierkanker

Een combinatie van verschillende medicijnen lijkt beter te werken tegen uitgezaaide nierkanker dan alleen bevacizumab (Avastin, Roche), maar levert geen significant langere overleving van de patiënten op. Wel is het aantal bijwerkingen groter. Sommige onderzoekers denken dat de grens bereikt is van wat er op deze manier tegen nierkanker gedaan kan worden.

Lees verder...

Uitgelicht

Meest gelezen

Onderzoek

'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'

Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef.

Lees verder...

In Hart en Nieren

Lintjes voor twee prominenten in de Nederlandse nierwereld

Ter gelegenheid van de voorlopig laatste Koninginnedag hebben twee prominente personen in de Nederlandse nefrologie een koninklijke onderscheiding gekregen. Het gaat om prof.dr. Willem Weimar en prof.dr. René Bindels.

Lees verder...

Service

Sponsors

Steun NierNieuws

Met één telefoontje van € 1,30 wordt u begunstiger van NierNieuws.

Laatste reacties

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.