Overlevingskansen nierkanker veel hoger als bijnier blijft zitten

Lees voor | Reageer | Verstuur | Druk af   

Patiënten met nierkanker hebben betere overlevingskansen wanneer alleen de aangedane nier verwijderd wordt, en de bijnier aan die kant blijft zitten. Dat concluderen Canadese onderzoekers.

Dr. Stanley Yap en zijn collega's van het Princess Margaret Hospital en de universiteit van Toronto hebben tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de American Urological Association een posterpresentatie gehouden van hun vergelijkend onderzoek. Dat onderzoek deden ze onder patiënten met een vergelijkbaar niercelcarcinoom, de meest voorkomende vorm van nierkanker. Nog vaak wordt, ook bij kleinere tumoren, de hele nier verwijderd. Maar aan de nier zit ook nog de bijnier. Dat is een aparte klier, met geheel eigen functies, zoals het produceren van verschillende hormonen.

'Ondanks ondersteunend bewijs voor een volledige nierverwijdering waarbij de bijnier gespaard blijft, wordt deze methode van opereren nog te weinig gebruikt,' aldus Yap. 'De consequenties op lange termijn van een bijnier die alleen achterblijft zijn nog niet bekend', voegt hij daar wel aan toe.

Voor hun onderzoek verzamelden de wetenschappers gegevens uit pathologierapporten van het Ontario Cancer Registry over de periode 1995 tot 2004. Het ging om 1651 patiënten met niercelcarcinoom. Alle patiënten hadden een niet zo grote tumor zonder uitzaaiïngen. De onderzoekers concluderen dat er verschillende factoren zijn die het risico op overlijden binnen een tijdsspanne van 10 jaar verhogen. Dat zijn bijvoorbeeld een leeftijd boven de 70 jaar, en een hogere 'graad' van de tumor, een indeling op basis van (histologische) eigenschappen van de tumorcellen.

De onderzoekers hebben geen verband gevonden tussen het al dan niet verwijderen van de bijnier en de kanker-specifieke overleving van de patiënten. Maar ze zagen wel dat de algehele sterfte na 10 jaar ruim een kwart hoger lag onder de patiënten bij wie de bijnier verwijderd was, dan bij de patiënten bij wie de bijnier gespaard was. 'Onze resultaten ondersteunen het belang van het sparen van de bijnier bij een nierverwijdering.'

Steeds meer nierkanker door slechte leefstijl

Ernstig overgewicht en een te hoge bloeddruk verhogen het risico op nierkanker. Bij mannen geldt dat ook nog voor te hoge bloedsuikerspiegels en te veel triglyceriden in het bloed, ontdekten onderzoekers in het Zweedse Umeå. Niet vreemd dus, dat ze over de afgelopen tien jaar ook een sterke stijging van het aantal mensen zagen dat nierkanker krijgt. En dat die stijging bij mannen ronduit explosief te noemen is.

Er zijn al vaker studies gedaan waaruit bleek dat er een verband is tussen obesitas en hoge bloeddruk, en het risico op niercelcarcinoom. In het Metabolic Syndrome en Cancer project (Me-Can) hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het verband tussen nierkanker en andere metabole waarden als glucose, cholesterol en triglyceriden in het bloed. Hiervoor verzamelden ze gegevens van 560.388 mannen en vrouwen uit Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.

Lees verder...

 

'Teveel zout in voedsel moet bij wet worden verboden'

De Nierstichting wil dat gezondheidsminister Edith Schippers meer daadkracht toont en werkelijk concrete maatregelen tegen overmatig zoutgebruik neemt. De oproep van de minister tot zelfregulering van de voedingsbranche is volgens de stichting te vrijblijvend, niet concreet en niet succesvol gebleken. De Nierstichting grijpt World Kidney Day (14 maart) aan om rond dit belangrijke gezondheidsthema de campagne Grip op zout te starten.

Lees verder...

Combinatiemedicatie niet levensverlengend bij uitgezaaide nierkanker

Een combinatie van verschillende medicijnen lijkt beter te werken tegen uitgezaaide nierkanker dan alleen bevacizumab (Avastin, Roche), maar levert geen significant langere overleving van de patiënten op. Wel is het aantal bijwerkingen groter. Sommige onderzoekers denken dat de grens bereikt is van wat er op deze manier tegen nierkanker gedaan kan worden.

Lees verder...

Uitgelicht

Agenda vandaag
dinsdag 21 mei 2013

Meer over nierkankers

Meest gelezen

Onderzoek

'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'

Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef.

Lees verder...

In Hart en Nieren

Lintjes voor twee prominenten in de Nederlandse nierwereld

Ter gelegenheid van de voorlopig laatste Koninginnedag hebben twee prominente personen in de Nederlandse nefrologie een koninklijke onderscheiding gekregen. Het gaat om prof.dr. Willem Weimar en prof.dr. René Bindels.

Lees verder...

Service

Sponsors

Steun NierNieuws

Met één telefoontje van € 1,30 wordt u begunstiger van NierNieuws.

Laatste reacties

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.