Eiwitarm dieet beschermt nieren bij operatie
Door Merel Dercksen
Een korte periode van gedeeltelijk vasten kan de nieren beschermen als die tijdens een operatie tijdelijk van de doorbloeding worden afgesloten. Bij ratten werkt het weglaten van eiwitten uit de voeding in elk geval zo. Het Brigham and Women's Hospital in Boston bereidt een onderzoek voor waarin dat ook bij mensen getest gaat worden.
Wanneer de bloedstroom naar de nieren tijdens een operatie afgesloten wordt, en daarna weer op gang komt, treden er ontstekingsreacties op. Er ontstaat reperfusieschade, en die kan ernstig zijn. Wetenschappers van de universtiteit van Harvard hebben een onderzoek gedaan onder ratten, waarbij ze de dieren tijdelijk een dieet zonder eiwit gaven, en het effect daarvan op de nieren vaststelden als de bloedstroom naar de nieren tijdelijk onderbroken was geweest. Ze deden dit met in hun achterhoofd de wetenschap dat een beperking van de voedselinname over het algemeen zorgt voor een langere levensduur en betere weerstand tegen acute stresssituaties. Dat geldt voor veel levensvormen, ook voor zoogdieren.
In het onderzoek kregen acht ratten een week lang een dieet zonder eiwitten voorgeschoteld. Ze mochten hiervan wel zo veel eten als ze wilden. De controleratten kregen normale voeding. Daarna ondergingen de dieren een ingreep waarbij de bloedvaten naar en van beide nieren 35 minuten werden afgeklemd.
Binnen een week na de ingreep was 60 procent van de dieren op een normaal dieet overleden aan nierfalen. De ratten die een eiwitloos dieet volgden overleefden allemaal.
De wetenschappers deden ook nog een vergelijkbaar onderzoek, waarbij ze alleen het aminozuur tryptofaan uit de voeding weglieten. Ook dat leidde tot minder inflammatoire reacties en minder nierschade.
Onderzoeksleider James Mitchell is aangenaam verrast met de uitkomsten: 'Je hoeft het maar een korte periode te doen, en dan levert het al duidelijke voordelen op'. Het is natuurlijk niet gezegd dat een eiwitarm dieet ook mensennieren beschermt bij een zware operatie, al was het maar omdat patiënten ziek zijn en een goede voedingsstatus van belang is om goed uit een operatie te komen. Dat realiseren de onderzoekers zich ook: 'Ons onderzoek is gedaan bij jonge, gezonde knaagdieren; het is noodzakelijk om na te gaan of deze werkwijze ook effect heeft in situaties waarin er het meest behoefte aan is, zoals bij oudere of obese mensen,' geven ze als commentaar.
In de Washington Post meldt Mitchell dat hij in samenwerking met collega's in het Brigham and Women’s Hospital in Boston een onderzoek voorbereidt waarin operatiepatiënten drie dagen moeten sapvasten voor hun ingreep.
|
Trage start nieuwe nier gevaarlijker voor ouderen
Hoe ouder de ontvanger van een postmortale nier is, hoe groter de kans dat hij het niet overleefd wanneer de nier niet meteen werkt. Jonge getransplanteerden kunnen zo'n opstartfase meestal wel overbruggen.
Er bestaat een verband tussen het vertraagd op gang komen van een pas getransplanteerde nier, en het overlijden van de getransplanteerde patiënt in de eerste maanden na transplantatie. Dr. Jagbir Gill en zijn collega's van de University of British Columbia in Vancouver hebben onderzocht hoe veel groter dat risico op overlijden wordt wanneer de nier niet meteen werkt, en of het leeftijdsafhankelijk is.
PEG als laxeermiddel kan acute nierschade veroorzaken
Hoewel het nog niet algemeen onderkend wordt, geeft ook het voorkeursmiddel bij laxeren voorafgaand aan een darmonderzoek risico op nierproblemen, schrijven Koreaanse onderzoekers. Dit middel geniet juist de voorkeur, omdat andere, eerder meer gebruikte middelen, onomkeerbare nierschade tot gevolg kunnen hebben. De onderzoekers denken wel dat de nierschade door het voorkeursmiddel meestal tijdelijk is, en vaak te voorkomen door voldoende vocht toe te dienen.
'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'
Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef. Bovendien is het in Oslo gebruikelijk patiënten na transplantatie een vrij intensieve fysieke training te laten volgen die kan helpen botafname te voorkomen.

Gepubliceerd: maandag 30-01-2012


NierNieuws is onafhankelijk van bij de materie betrokken (semi-)commerciële en (semi-)overheidsinstelling.
Niernieuws heeft geen financiële connecties met patiënten- verenigingen of andere soortgelijke organisaties of
stichtingen.
Reageer ook op dit artikel