Babyvoeding veroorzaakt mogelijk niertumoren
Door Merel Dercksen
Babyvoeding in Duitsland blijkt een veel te hoog gehalte te hebben aan een stof, die mogelijk niertumoren veroorzaakt. Voorlopig gaan de instanties ervan uit dat er geen acuut gevaar voor de gezondheid is. Maar fabrikanten moeten wel proberen de hoeveelheid van deze stof in hun producten te verlagen.
Het Duitse tijdschrift Ökotest waarschuwt voor babyvoeding, omdat dat soms gevaarlijk hoge concentraties 3-monochloorpropaandiol-1,2 (3-MCPD)-vetzuuresters bevat. Deze stoffen ontstaan bij de raffinage van voedingsvetten, die ook in babyvoeding voorkomen. Het kan niet uitgesloten worden, dat een groot deel van deze esters tijdens de spijsvertering omgezet wordt in vrij 3-MPCD. Hiervan is uit dierproeven gebleken, dat het tot extra celgroei en goedaardige tumoren in de nieren leidt. Of dit bij mensen ook gebeurt, is niet bekend.
Onderzoek van het Bundesinstitut für Risikobewertung, een instituut dat op grond van wetenschappelijk onderzoek aanbevelingen doet op het gebied van consumentenveiligheid, toonde aan dat baby's die volledig gevoed worden met een moedermelkvervanger, drie tot twintig keer zo veel 3-MPCD-vetzuuresters binnenkrijgen als wat gezien wordt als een maximale veilige dosis. Het instituut doet dan ook een dringende aanbeveling aan de industrie om het gehalte van deze stoffen in babyvoeding te verlagen. Acuut gevaar voor de gezondheid is er volgens een woordvoerder niet.
|
Steeds meer nierkanker door slechte leefstijl
Ernstig overgewicht en een te hoge bloeddruk verhogen het risico op nierkanker. Bij mannen geldt dat ook nog voor te hoge bloedsuikerspiegels en te veel triglyceriden in het bloed, ontdekten onderzoekers in het Zweedse Umeå. Niet vreemd dus, dat ze over de afgelopen tien jaar ook een sterke stijging van het aantal mensen zagen dat nierkanker krijgt. En dat die stijging bij mannen ronduit explosief te noemen is.
Er zijn al vaker studies gedaan waaruit bleek dat er een verband is tussen obesitas en hoge bloeddruk, en het risico op niercelcarcinoom. In het Metabolic Syndrome en Cancer project (Me-Can) hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het verband tussen nierkanker en andere metabole waarden als glucose, cholesterol en triglyceriden in het bloed. Hiervoor verzamelden ze gegevens van 560.388 mannen en vrouwen uit Noorwegen, Oostenrijk en Zweden.
'Teveel zout in voedsel moet bij wet worden verboden'
De Nierstichting wil dat gezondheidsminister Edith Schippers meer daadkracht toont en werkelijk concrete maatregelen tegen overmatig zoutgebruik neemt. De oproep van de minister tot zelfregulering van de voedingsbranche is volgens de stichting te vrijblijvend, niet concreet en niet succesvol gebleken. De Nierstichting grijpt World Kidney Day (14 maart) aan om rond dit belangrijke gezondheidsthema de campagne Grip op zout te starten.
Combinatiemedicatie niet levensverlengend bij uitgezaaide nierkanker
Een combinatie van verschillende medicijnen lijkt beter te werken tegen uitgezaaide nierkanker dan alleen bevacizumab (Avastin, Roche), maar levert geen significant langere overleving van de patiënten op. Wel is het aantal bijwerkingen groter. Sommige onderzoekers denken dat de grens bereikt is van wat er op deze manier tegen nierkanker gedaan kan worden.

Gepubliceerd: dinsdag 27-05-2008


NierNieuws is onafhankelijk van bij de materie betrokken (semi-)commerciële en (semi-)overheidsinstelling.
Niernieuws heeft geen financiële connecties met patiënten- verenigingen of andere soortgelijke organisaties of
stichtingen.
Reageer ook op dit artikel