Nierstenen door extra calcium, maar voordelen zijn groter

Lees voor | Reageer | Verstuur | Druk af   

Onderzoekers van de University of Iowa hebben de relatie tussen het gebruik van calcium en vitamine D supplementen bij post-menopauzale vrouwen en het ontstaan van nierstenen onderzocht. Calcium en vitamine D worden vaak samen voorgeschreven om osteoporose tegen te gaan bij vrouwen na de menopauze. Miljoenen vrouwen gebruiken de middelen, maar over bijwerkingen op lange termijn is weinig bekend. Daarom hebben de onderzoekers gegevens uit het Women's Health Initiative gebruikt om onderzoek te doen naar de prevalentie van nierstenen bij het gebruik van deze middelen. Ze vonden 17% meer nierstenen in de onderzoeksgroep dan in de controlegroep.

Eerder was in het kader van dit onderzoeksprogramma een onderzoek uitgevoerd naar het effect van calcium en vitamine D supplementen op botbreuken. Hierbij moesten de deelneemsters halfjaarlijks vragenlijsten invullen waarin ook gevraagd werd of ze in het afgelopen half jaar nierstenen hadden gehad. De vrouwen waren verdeeld in twee groepen, de onderzoeksgroep kreeg dagelijks 1000 mg calciumcarbonaat en 400 IE vitamine D. De controlegroep kreeg placebo's. De verkregen resultaten zijn opnieuw gebruikt voor deze studie, waarbij specifiek naar het voorkomen van nierstenen is gekeken.

In de onderzoeksgroep werden 17% meer nierstenen gerapporteerd. Dit is volgens de onderzoekers een belangrijke uitkomst, vanwege het grote aantal mensen dat deze middelen gebruikt, en de hoge doses die zonder recept verkrijgbaar zijn. Opvallend in dat minder dan 10% van de vrouwen die een niersteen rapporteerde hier ook voor naar het ziekenhuis is geweest.

In een bijgaande editorial in hetzelfde tijdschrift (The American Journal of Clinical Nutrition) worden wel een aantal vraagtekens bij dit onderzoek geplaatst. Zo geven zij aan dat er ook mensen in het onderzoek opgenomen waren die al eerder een niersteen gehad hadden. Ook was het zo dat vrouwen uit zowel de onderzoeks-, als de controlegroep van te voren al calcium en vitamine D gebruikten. Bij de onderzoeksgroep werd dit nog verder verhoogd. Tot slot achten zij het waarschijnlijk dat er patiënten met Idiopatische hypercalciurie in de studie opgenomen waren. Deze patiënten hebben een grotere kans op nierstenen, zeker wanneer ze ook nog extra calcium binnen krijgen. Dit kan het onderzoek beïnvloed hebben.

Zowel in het onderzoek als in de editorial wordt benadrukt dat uit eerder onderzoek is gebleken dat wijziging van het dieet om meer calcium en vitamine D via de voeding binnen te krijgen juist de kans op nierstenen verlaagt. Dit komt waarschijnlijk door een binding in de darmen van oxalaten en calcium uit de voeding. De conclusie van de editorial is dan ook dat de belangrijkste les die geleerd kan worden uit het artikel is dat optimale calciuminname bereikt kan worden met een minimaal risico op nierstenen door voeding met veel calcium te gebruiken en supplementen te vermijden.

Intensieve voorlichting vergroot therapietrouw eiwitbeperkt dieet

Een normale begeleiding door een nierdiëtist helpt patiënten met chronische nierschade om de hoeveelheid eiwit in hun dagelijkse voeding te verminderen. Maar als zij intensiever onderwezen worden over dit dieet, en meer kennis opdoen, zijn ze in staat hun eiwitinname nog verder te laten dalen. Intensieve voorlichting vergroot de therapietrouw, schrijven onderzoekers uit Rio de Janeiro.

Overal ter wereld hebben chronisch nierpatiënten die nog niet hoeven te dialyseren moeite met het eiwitbeperkt dieet. Braziliaanse wetenschappers hebben twee groepen nierpatiënten met elkaar vergeleken: een groep die normale dieetvoorlichting kreeg, en een groep die een speciaal onderwijsprogramma kreeg. Alle deelnemers waren patiënten die ene behandeling kregen die erop gericht was hun resterende nierfunctie zo lang mogelijk te behouden, en in dat kader naar een diëtist verwezen werden.

Lees verder...

 

Helaas: tuinbonen werken niet als plasmiddel

Onderzoekers van de Vanderbilt University School of Medicine (Nashville, Verenigde Staten) hadden een idee: het eten van tuinbonen zou er wel eens voor kunnen zorgen dat mensen meer natrium en vocht gaan uitplassen, en zo werken als een soort natuurlijke plaspil. Helaas, het werkt niet. Tuinbonen (Vicia faba) bevatten dihydroxyfenylalanine, ook wel bekend als dopa. Bij mensen speelt het een rol in de aanmaak van catecholaminen, waaronder dopamine en noradrenaline.

Lees verder...

Nierstichting heeft grip op zout

hoeveel zout zit er in een pizza?Met de overhandiging van het eerste Zoutboek aan Trijntje Kok, diëtist in het UMC Groningen, gaf de Nierstichting tijdens de Nederlandse Nefrologiedagen de aftrap voor de campagne Grip op Zout. Met deze campagne wil de Nierstichting het zoutgebruik bij nierpatiënten en mensen met een verhoogd risico op nierschade terugdringen.

Lees verder...

Uitgelicht

Meest gelezen

Onderzoek

'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'

Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef.

Lees verder...

In Hart en Nieren

Lintjes voor twee prominenten in de Nederlandse nierwereld

Ter gelegenheid van de voorlopig laatste Koninginnedag hebben twee prominente personen in de Nederlandse nefrologie een koninklijke onderscheiding gekregen. Het gaat om prof.dr. Willem Weimar en prof.dr. René Bindels.

Lees verder...

Service

Sponsors

Steun NierNieuws

Met één telefoontje van € 1,30 wordt u begunstiger van NierNieuws.

Laatste reacties

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.