'Negatieve aspecten van minder zout eten worden onvoldoende serieus genomen'

Lees voor | Reageer | Verstuur | Druk af   
Jan A. Staessen, MD, PhD, FESC, FAHA Foto: KUL

Prof. Jan A. Staessen die
eerder dit jaar al de zin
van zoutbeperking in
twijfel trok.

Gisteren hield de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) een conferentie over zoutbeperking in voedsel. Maar het oorspronkelijke plan om strengere federale normen te implementeren voor de hoeveelheid zout die bedrijven in de VS mogen toevoegen, werd intussen op losse schroeven gezet. Uit een recente meta-analyse blijkt namelijk dat minder zout eten ook een heel andere kant heeft.

Een Deense meta-analyse van 167 onderzoeken over een lage versus een hoge inname van natrium concludeert dat het netto-effect van het verlagen van de hoeveelheid natrium in het eten niet positief is. De studie van Niels Graudal (Copenhagen University Hospital), werd gisteren gepubliceerd in het American Journal of Hypertension. Volgens Graudal is het netto-effect van het verlagen van natrium ongeveer nul, of misschien zelfs slechter. De bevindingen zijn in lijn met de resultaten van de Leuvense hoogleraar Jan Staessen. Zijn onderzoek werd begin dit jaar zwaar bekritiseerd toen hij ongeveer hetzelfde constateerde.

Ook Graudal krijgt nu de gram van veel experts over zich heen. Die zeggen dat de Deen een vazal van de industrie is wiens enige doel is om een feit waarvoor overweldigend bewijs bestaat om commerciële redenen te torpederen. Dat het onderzoek vlak voor de conferentie van de FDA werd gepubliceerd vindt ook het agentschap zelf net iets te toevallig. Graudal, een reumatoloog die benadrukt dat hij tegenwoordig geen banden met de zoutindustrie of een ander tegenstrijdig belang meer heeft, zegt: 'Openbare aanbevelingen om de inname van natrium te verminderen zijn voornamelijk gebaseerd op het effect op de bloeddruk. Verlaging daarvan wordt gebruikt om het aantal te voorkomen potentiële doden te berekenen. Maar er zijn geen directe verbanden die aantonen dat het verminderen van natrium de sterfte echt doet dalen. Het is allemaal gebaseerd op indirecte aannames en berekeningen, en niemand heeft ooit de moeite genomen mogelijke nadelige effecten van verlaging van natrium door te rekenen.'

De onderzoekers bekeken de effecten van lage versus een hoge inname van natrium op de bloeddruk, renine, aldosteron, catecholaminen en lipiden in studies bij normotensieve of hypertensieve individuen. Van de 167 studies, 'meestal over bloeddruk', zegt Graudal, zijn in 50% van de gevallen ook hormonen gemeten en een kwart van de onderzoeken evalueert ook lipiden. Graudal geeft toe dat het verlagen van natrium de bloeddruk verlaagt, met ongeveer 1% in normotensieve mensen tot 3,5% in hypertensieve individuen. Maar een lage inname van natrium wordt ook geassocieerd met een verdrievoudiging van plasmarenineconcentraties en een toename van de lipiden van ongeveer 3% voor het totale cholesterol en 7% voor de triglyceriden.

Volgens Graudal kan het goed zijn dat hypertensieve patiënten voordeel hebben van een zoutreductie en dat er 'misschien een beter evenwicht' kan ontstaan bij een verlaging van de natriuminname. Maar voor mensen die niet lijden aan een hoge bloeddruk geldt dat volgens de onderzoeker zeker niet. 'Het is nogal grappig', vindt Graudal, 'dat dezelfde mensen die zeggen dat een 1% daling van bloeddruk erg belangrijk is, een 3% toename van het cholesterol, een 7% stijging van de triglyceriden en een drievoudige toename van de renine bagatelliseren'. 'Ze zijn nogal selectief in wat ze belangrijk vinden. Ze moeten meer open staan voor studies die resultaten opleveren die niet in overeenstemming zijn met hun eigen ideeën.'

Tony, Amsterdam 12-11-2011 13:33
Het is maar zeer de vraag of wat in dit artikel besproken wordt ook geldt voor nierpatiënten met een verminderde nierfunctie. Waarschijnlijk niet.

Reageer ook op dit artikel

Immuungemedieerde nierschade door HIV vaker bij Afrikanen

Patiënten die geïnfecteerd zijn met het HIV-virus, lopen het risico op HIV-gerelateerde nierproblemen. Veel HIV-patiënten krijgen te maken met HIVAN (HIV-associated nephropathy) of HIVICK (HIV-associated Immuno Complex Kidney disease). Daar waar over HIVAN inmiddels vrij veel bekend is, is over HIVICK nog veel onduidelijk. Artsen van de Johns Hopkins universiteit in Baltimore (VS) proberen daar nu meer klaarheid in te scheppen.

HIVAN en HIVICK hebben gemeen dat in beide ziektes de glomeruli in de nieren worden aangetast. Bij HIVAN is dat echter direct gevolg van de HIV-infectie, terwijl bij HIVICK verbindingen van antilichamen van het immuunsysteem (immuuncomplexen) in de glomeruli neerslaan en die blokkeren. Het doel van het onderzoek was te bepalen welke HIV-patiënten een verhoogd risico lopen op HIVICK. De artsen deden dat door, gedurende bijna 15 jaar, 751 HIV-patiënten te volgen.

Lees verder...

 

Trage start nieuwe nier gevaarlijker voor ouderen

Hoe ouder de ontvanger van een postmortale nier is, hoe groter de kans dat hij het niet overleefd wanneer de nier niet meteen werkt. Jonge getransplanteerden kunnen zo'n opstartfase meestal wel overbruggen. Er bestaat een verband tussen het vertraagd op gang komen van een pas getransplanteerde nier, en het overlijden van de getransplanteerde patiënt in de eerste maanden na transplantatie. Dr.

Lees verder...

PEG als laxeermiddel kan acute nierschade veroorzaken

Hoewel het nog niet algemeen onderkend wordt, geeft ook het voorkeursmiddel bij laxeren voorafgaand aan een darmonderzoek risico op nierproblemen, schrijven Koreaanse onderzoekers. Dit middel geniet juist de voorkeur, omdat andere, eerder meer gebruikte middelen, onomkeerbare nierschade tot gevolg kunnen hebben. De onderzoekers denken wel dat de nierschade door het voorkeursmiddel meestal tijdelijk is, en vaak te voorkomen door voldoende vocht toe te dienen.

Lees verder...

Uitgelicht

Meest gelezen

Onderzoek

'Vitamine D en calciumsupplementen na transplantatie zinloos'

Volgens Noorse wetenschappers heeft het geen zin patiënten na een niertransplantatie extra vitamine D en calciumsupplementen te geven. Er is geen verschil in botdichtheid tussen mensen die dit wel en niet kregen. Het gaat wel om een vrij kleine steekproef.

Lees verder...

In Hart en Nieren

Belgische nierpatiënten georganiseerd op vakantie naar Benidorm

Vijfentwintig Belgische nierpatiënten en ongeveer evenveel familieleden vertrokken vannacht op vakantie naar Benidorm. Voor hun medische begeleiding kunnen ze rekenen op hun vertrouwde nefroloog en vier gespecialiseerde verpleegkundigen. Op woensdag 29 mei wacht een welkomstcomité hen ’s middags weer op in het AZ Maria Middelares ziekenhuis.

Lees verder...

Service

Sponsors

Steun NierNieuws

Met één telefoontje van € 1,30 wordt u begunstiger van NierNieuws.

Laatste reacties

NierNieuws en zijn adverteerders maken soms gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.